Kasteel schakers succesvol bij het open NK snelschaken voor clubteams

Op zaterdag 13 Juni was het NK snelschaken voor clubteams. Het Kasteel was present met 1 team, we speelden in de bordvolgorde: Joey, Bram, Maarten en Simon. Simon kwam rechtstreeks met het openbaar vervoer vanuit Den Bosch. Gelukkig was Bram bereid om te rijden. De speel locatie was stadion de Galgenwaard in Utrecht. We vonden een parkeerplaats in de buurt van het stadion. Na het parkeren van de auto konden we de uitgang van de parkeerplaats niet vinden. We stonden op de bovenste verdieping en de uitgang was nergens aangegeven. We liepen een aantal keren verkeerd. Zo kwamen we in een afgesloten fietsenstalling terecht en drukten we ergens op een bel waar niemand open deed. We vroegen ons al af of het met schaken ook zo zal gaan die dag.

Het schaken in stadion de Galgenwaard was een mooie ervaring. We speelden in een soort lounge op de 2de verdieping in het stadion. Vanuit hier kon je ook naar de tribunes. We mochten het veld niet betreden, er hing een briefje dat bij het betreden van het veld de boete 10000 euro was, dit vonden we toch wat te veel voor de eeuwige glorie. Er waren deze dag meerdere activiteiten in en rond het stadion. Zo waren er de beslissende partijen in het NK schaken. Max Warmerdam werd opnieuw Nederlands kampioen en bij de vrouwen won Maaike Keetman de titel. De partijen waren te volgen op een groot scherm. Max Warmerdam sloot na zijn remise partij tegen Tiviakov aan bij het snelschaakteam van SG King, zou hij de eerste speler worden die 2x Nederlands kampioen wordt op 1 dag?

Bij de ingang van het stadion was er de open dag van de plaatselijke FC. Er was van alles te doen. Er waren meerdere stands en er was ook live muziek. Ook konden mensen in een bakje door een kraan omhoog worden gehesen zodat ze een mooi uitzicht over het stadion en de stad hadden. Tijdens het schaken konden we ook een beetje van meegenieten van al deze activiteiten.

Het speeltempo was 3 minuten + 2 seconden per zet. Dit was toch wel even wennen. Bij de oefenpotjes vlogen we erin of het 1 minuten partijen waren. En af en toe waren er partijen waarin schakers helemaal vergeten waren dat het snelschaken was en diep verzand waren in de denktank, dan hoorde je ineens iemand vlag zeggen. We speelden 3 voorronden poules van 4 teams per poule. In totaal speelden we 9 voorronden partijen waarin we een paar keer met 2,5 – 1,5 verloren met een beetje pech.

We werden ingedeeld in finalepoule E, 10 teams, 9 potjes. Gezien de gemiddelde ratings zouden we mee kunnen doen om de eerste plaatsen in deze groep. In de finale groep ging het best lekker, we hadden een aantal keren 2-2 gespeeld en de rest gewonnen. Toen we 2 ronden voor het einde voor de eerste keer naar de stand keken, stonden we eerste met 1 matchpunt meer dan de concurrent, dit was het Kasteel Lekstroom. En we hadden de onderlinge wedstrijd al gewonnen (met een beetje geluk). Toen mochten we tegen Messemaker 2 en verloren we met 4-0. In de laatste ronden speelde het andere Kasteel gelijk waardoor beide Kasteel teams een gelijk aantal punten haalden. Uiteindelijk kregen wij de prijs, ik weet eigenlijk niet waarom, misschien hadden we meer bordpunten of was het onderling resultaat bepalend, uiteindelijk kan er maar 1 Kasteel bovenaan eindigen. Het echte Kasteel.

Joey kreeg veel tegenstand aan het hoogste bord, hier speelde hij tegen de hoge ratings en de talenten. Bram zat er lekker in vandaag, hij scoorde 12,5 uit 18 tegen gemiddeld 2020! Maarten had dezelfde score tegen gemiddeld 1960. Simon was onze puntenpakker in de finale poule, hierin scoorde hij 8 uit 9!

Ondanks de vele activiteiten was alles perfect georganiseerd. We bleven tot na de prijsuitreiking, waarin ook de Nederlandse kampioenen werden gehuldigd. Uiteindelijk werden de Amsterdam Berserkers Nederlands kampioen snelschaken, SG King werd 2de. Het belangrijkste was dat we hadden genoten van dit mooie evenement, misschien dat we volgend jaar met meer teams kunnen gaan

3 reacties op Kasteel schakers succesvol bij het open NK snelschaken voor clubteams